Cristiano Ronaldo, a reklámarc (2008. március)
Bár a világ legjobb labdarúgója címet hivatalosan még nem nyerte el, médiaértékét tekintve már világelső a játékosok között a Manchester United portugál sztárja, Cristiano Ronaldo.
,,Brilliáns, fantasztikus, csillogó, felülmúlhatatlan, káprázatos, parádés, fenomenális"-a szakemberek már fogytán vannak a jelzőknek, amikor Cristiano Ronaldo játékáról kell szólniuk. Nemrég, miután a Manchester United az ő két góljával győzte le a Bolton csapatát, még az ellenfél edzője is róla áradozott. Gary Megson szerint az eredmény ,, a világ legjobb labdarúgójának minősíthető zseni játékának" tudható be. Alex Ferguson, a Manchester edzője sem fukarkodott a dicséretekkel az ezen a mérkőzésen először csapatkapitányként is szerepelt Ronaldo teljesítményét illetően. A játékos akkor szerezte ugyanis ebben sz évadban a 33. gólját ( azóta lapzártánkig újabb négy találata volt, amivel megdöntötte a neves brit előd, George Best klubon belüli rekordját).
Az 1985-ben Madeira szigetén született Cristiano Ronaldo dos Santos Aveiro remek labdaérzékét korán felfedezték. 12 éves korában került az utánpótlás-neveléséről híres lisszaboni Sportinghoz, ahol 17 évesen már a felnőttcsapat tagja lett. A Manchester 17,7 millió eurót fizetett érte, amikor 2003-ben leszerződtette Beckham üresen maradt helyére. Értéke azóta meredeken emelkedik, főleg miután a portugál válogatott tagjaként a 2004-es Európa-bajnokságon nemzetközi hírnevet is szerzett magának. 22 éves korára a világ egyik legjobban megfizetett játékosa lett. A tavaly 2012-ig meghosszabított szerződése értelmében évi 7,8 millió eurót kap, de a Manchester vezetősége úgy látja, megéri az árát. Ha másik klub szeretné megszerezni, ennél sokkal többet kellen áldoznia. A Real Madrid például kitartóan érdeklődik iránta: állítólag már évi 15 millió eurót is ajánlott neki, a klubnak pedig 80 milliót, de Ferguson közölte, a villámgyors szélső nem eladó. A Daily Express című londoni napilap szerint a Manchester legalább százmilliót kérne érte - ez jóval több annál a 66 millió dollárnál ( akkori árfolyamon 76 millió eurónál), amit szintén a Real 2001-ben az egy évvel korábban már másodszor a világ legjobb focistájának megválasztott francia Zinedine Zidane-ért fizetett.
Pályájának rendkívül gyors felívelésével magyarázták Ronaldo hibáit is - sokak szerint egyénieskedő játékstílusát, a csapatjátékot figyelmen kívül hagyó látványos cseleit, időnként infantilis magatartását. A portugál válogatott brazil szövetségi kapitánya, Luiz Felipe Scolari is azt tartja róla, hogy még ,,be kell érnie". ,,Még hosszú út áll előtte, és csak akkor tud végigmenni rajta, ha szerény lesz és megfogadja a tanácsokat, ahogy tette eddig is"-figyelmeztetett.
Ronaldo nevéhez kisebb-nagyobb botrányok is fűződnek; előfordult például, hogy Manchester külső kerületében lévő villájában öt prostituált társaságában ünnepelt meg csapata győzelmét. Ennek dacára ő került az első helyre egy, a futballsztárok médiaértékét összehasonlító felmérésben. ( A navarrai egyetem által rendszeresen végzett vizsgálat három tényezőt vett figyelembe: a presztízst, a közérdeklődést és a médiaszereplést).
Cristiano Ronaldo neve immár márkavédjegy is. Méghozzá attól a perctől kezdve - állítja Ana Matias sportmarketingspecialist - , hogy a 2004-es Európa-bajnokságon mezét levetve, örömüvöltéssel ünnepelt a portugál válogatott gólját. Igaz, volt, aki már előbb felfedezte a kisportolt testű, kamaszos arcú sportolóban rejlő reklámlehetőségeket. Elsőként 2003-ban, amikor - még a Sporting játékosaként - külföldön nem volt annyira ismert, a portugál Banco Espirito Santo (BES) kötött vele reklámszerződést, amelyet 2006-ban egy újabb három évre szóló, négymillió euró értékű megállapodás követett. A BES szerint Cristiano Ronaldo olyan jelenség, aki eurómilliókat képes ,,megmozgatni".
Ma már annyian keresik ajánlatukkal a Manchester játékosát, hogy az őt is képviselő,sportolók menedzselésével foglalkozó, portói Gestifute cég szigorúan szelektál, vigyázva arra is, hogy a focista imázsa ne használódjék el. Cristiano Ronaldo mindazonáltal nem csak pénzért hajlandó kamerák elé állni. Ingyen adta például az arcát a portugál idegenforgalmi hivatal - a Chelsea volt edzőjét, José Mourinhót, Mariza énekesnőt és más hazai hírességeket is felsorakoztató - országimázskampányhoz.
Ronaldo főbb reklámszerződései 2005 óta
Cég/ termék |
Összeg (millió euró) |
Pepe Jeans divatcég |
1,5 |
Pro Evolution Soccer 2008 videójáték |
2,0 |
Ydreams mobiltelefon-játék |
1,5 |
Modelo szupermarket |
1,5 |
Coca-Cola* |
1,5 |
NIke |
12,0** |
Banco Espirito Santo |
4,0*** |
* kínai reklámkampány
** két évre
*** hátom évre |